tisdag 1 april 2014

Ett minnestal till farfar Rolf


Den trettioende mars var det fem hela år sedan min farfar Rolf försvann från vår jord. Fem långa år av enorm saknad och tomhet. Idag står jag här framför er för att hylla honom för den fina personen han en gång var. En person med mycket glädje och positiv energi, men framförallt världens bästa farfar. Nu är det dags för er att lära känna honom för en liten stund.
Tänk dig nu en medellång man med vitt hår, i sjuttioårsåldern som brann för fotbollslaget j-södra. En man som rökte pipa och älskade att sitta på ballkongen och vissla. En man som var min farmors man, min pappas far och min egen farfar. En man som alltid satte mig och min bror i första hand. Det finns faktiskt några typiska minnen som jag vill dela med mig av till er idag. Jag vill att ni ska få ta del av vårt starka band som fanns där, som farfar och barnbarn. Kanske kommer du även, under talets gång att känna igen dig i liknande minnen som är kopplade till dina egna mor- eller farföräldrar.
Vi brukade alltid titta på Emil i Lönneberga. Det var farfars förslag, han älskade Emil och såg alltid min bror som en liten Emil. När vi skulle komma på besök var alltid det sista han sa i telefonen: Glöm inte ta med EMIL-FILMEN! Vi hade en hemlighet, som bara vi visste om och som farmor inte har fått veta förrän idag. Det fanns ett spel på tvn som hette ”ordjakten”. Det gick ut på att man skulle ringa in till programledaren och berätta det rätta ordet och på så sätt vinna pengar. Farfar-Rolf var allmänbildad och kunde alltid alla orden. Det resulterade i att jag stod ute i hallen och ringde och ringde, medan farfar satt inne i vardagsrummet och ropade ordet till mig. Sådär höll vi på och jag vill inte ens veta vad räkningen låg på varje månad.
Sista gången jag träffade min farfar var på mitt eget födelsedagskalas, den tjugonde mars 2009. Vid den tidpunkten var han inte sitt rätta jag längre, nu fanns käppen där vid hans sida som stöd och orken hade börjat försvinna allt mer, men vem kunde tro att han skulle försvinna? Han var ju bara 74 år. Det finns en fras som betyder otroligt mycket för mig idag och den vill jag självklart dela med mig av till er, frasen var den sista han sa till mig innan han gick hem från mitt kalas. Jag hade precis träffat en kille, som än idag är min pojkvän. Det sista farfar sa var:
”Hoppas att du inte har flyttat till Bottnaryd tills nästa gång vi ses”. Jag fnissade när jag kramade farfar samtidigt som jag nämnde någonting i stil med ”det är klart att jag inte kommer att flytta ifrån dig. Det slutade tyvärr med att det var han som flyttade ifrån mig och inte jag som flyttade ifrån honom. Han kanske kände på sig det, vad vet jag. Det finns i alla fall en sak som jag vet och som jag är säker på. Min farfar var en älskvärd person som fanns där för så många andra, det visade sig på hans begravning. Nästan 100 personer resulterade i otroligt många fina blommor och flera fina hälsningar.
Farfar, jag vill tacka dig för att du alltid stöttade mig vid sidan av fotbollsplanen. Jag vill tacka dig för att du fick mig att känna mig älskad. Jag vill tacka dig för att du har format mig till den personen jag är idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar