söndag 16 mars 2014

Tankar

När jag var liten och växte upp så fanns inte telefonerna på samma sätt som dom gör idag, visst dom fanns där, men då handlade det inte om att vara tillgänglig hela tiden. Jag lekte med dockor tills jag gick i femman och tittade på alla Astrid Lindgren-filmerna på VHS om och om igen. Vi hade inget bredband hemma i början och jag var tvungen att fråga pappa om jag kunde få vara uppkopplad i en timme eller två. Jag ringde dessutom till mina kompisars hemtelefon när jag ville leka. Det är inte klokt hur samhället har förändrats på bara några år. Ibland tänker jag att det var tur att det blev såhär, mycket lättare att hålla kontakt med folk och vara uppdaterad i allting som händer, medan jag andra stunden tycker att det känns förfärligt. Varje dag möts jag av statusar på Facebook, som låter för bra för att vara sanna. Jag menar alltså att det verkar som människor vill få sina liv att låta mycket bättre än vad dom egentligen är, vilket är fruktansvärt. Hela, hela tiden ska man försöka påverka varandra. Tänk vad skönt om vi aldrig behövde veta vad alla andra gjorde, utan istället fokusera på oss själva. Jag tror faktiskt att människan hade mått så otroligt mycket bättre då. Det är klart att man vill träna om alla andra tränar och det är klart att man vill ha världens bästa familj när alla andra också har det. Det är inte klokt hur vi triggar varandra utan att vi ens tänker på det. Det är faktiskt sjukt.

Det här är någonting jag tänker på dagligen. "Hmmm.... undra om hon/han verkligen har ett så glamoröst liv som personen får det att låta". Jag har i alla fall med tiden lyckats se förbi sånt här. Efter att ha levt mitt eget liv och sett andras så vet jag att det finns bra och mindre bra saker i allas liv. Det finns alltid någonting som man hade velat ha annorlunda, det går liksom inte undgå. Mitt tips är därför att tänka till innan du tror att ditt liv är skit samtidigt som någon annans verkar vara så himla glamoröst. Livet är såklart vad man gör det till, men alla har bra och dåliga dagar, så är det bara. Dessutom vet man aldrig, den som skriver att den är lycklig varje dag, kanske istället är den personen som knappt orkar gå upp ur sängen, sånt vet vi inte. På det sättet tycker jag att internet kan skada.

Det blir så mycket hetts kring hur man ska se ut och leva sitt liv. Mitt tips är i alla fall att gå sin egen väg, för det är på det man kommer längst i livet. Om någon blir sur över ett val som du väljer att göra så handlar det troligen om avundsjuka, trots att den personen aldrig själv skulle erkänna det. Tänk på det och vänd på det istället. Ditt val formar dig till den du är och det är inte någonting som någon annan ska ändra på. Gå den vägen som får dig att må bäst. Dina riktiga vänner kommer att följa med och finnas där, vilken väg du än väljer att gå. Dom andra kan dra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar