lördag 11 januari 2014

Man måste unna sig


 
Några dagar innan nyårsafton så bestämde jag mig för att ändra på min vardag, ingen drastiskt ändring, men ändå någonting som jag tror och hoppas gör skillnad. Vikten är aldrig någonting jag har gått runt och tänkt på, eller mått dåligt över. Jag har alltid varit en tjej med livsglädje som aldrig fokuserat på kroppar, vikt osv. Det är klart att man har sett smala tjejer på internet och i verkligheten och tänkt att "sådär skulle jag vilja se ut", men jag har aldrig hakat upp mig på det.
 
Jag tycker att det är så otroligt viktigt att man lär sig att tycka om sig själv, så det är det jag har jobbat på och lyckats med ganska så bra. För snart två år sedan slutade jag med basketen och regelbunden träning. Det är tråkigt att inte vara igång på samma sätt, jag mådde så mycket bättre i veckorna när jag fick ta ut mig och kämpa. Det jag vill komma till är att träning för mig inte bara handlar om vikt utan även om välmående och det som jag har lagt till i mitt liv är mer träning. Egentligen är jag ett riktigt godismonster och skulle kunna sitta och vräka i mig massor av sötsaker i princip varje dag och där går nog gränsen. Just därför har jag även börjat försöka ändra på det, MINSKA på sötsaker och tänka mer på matvanor, helt enkelt för att jag ska må bättre. Jag minns att jag inte alls var lika trött och seg när jag var igång med regelbunden träning och det vill jag få tillbaka.
 
Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag aldrig skulle utsätta min kropp för bantning, aldrig. Då är jag hellre lite "mullig" och mår bra. Det här är inget nyårslöfte. Det finns inga som helst tankar om hur många kilo jag ska gå ner eller liknande, bara att jag ska känna mig piggare och gladare som person. Jag har infört godisdagen på lördagar, för att helt enkelt kunna fortsätta unna mig. Det känns som om jag har lagt en lagom ribba för mig själv. När jag precis hade kommit igång var oturen framme och gav mig en stukad fot vilket har gjort att träningen har blivit sådär. Jag har åtminstone hunnit med intervallträning, en löprunda och ett besök på gymmet den här veckan och det har varit alldeles lagom för mig.
 
I dagen samhälle kan det vara svårt att lära sig att älska sig själv med tanke på allt som finns runt omkring oss varje dag. Alla instagram konto som visar bilder på världens mest vältränade kroppar osv. Om du känner dig osäker på dig själv så kan vi, du och jag, peppa varandra till att älska oss själva tillsammans. Om du känner att du vill komma ut och träna men inte hittar någon inspiration, hör av dig så kan vi ta oss ut tillsammans. Jag tror på att man kommer långt av att bara hjälpas åt.
 
Mitt syfte:
Träna inte för någon annan säger att du ska träna. Skippa inte det du älskar för att någon annan tycker att du ska göra det. Gör det som känns bäst för dig själv. Det vinner du garanterat på i framtiden. Stor kram! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar