måndag 18 november 2013

Tankar

När jag vaknar upp med munsår kan det bero på tre saker.
1. Att jag har fått för lite sömn
2. Att jag börjar bli sjuk
3. Att jag är stressad

Den här gången beror det helt klart på stress. Allt i skolan får mig att känna en ångest som påverkar hela vardagen. Den här veckan har jag två prov. Ett filosofiprov som jag vill prestera bra på och ett naturkunskapsprov som jag också vill prestera bra på. I sånna här lägen brukar jag försöka tänka positivt, men ibland är det precis som att kroppen säger ifrån, precis som att man inte orkar mer och jag antar att det är helt okej att känna så ibland.

Jag har mycket i skolan enda fram till jul. Det handlar både om prov och muntliga redovisningar, både enskilt och i grupp. Det är precis som om allt väller över mig på en gång, precis som om alla veckor kommer på en gång. Jag har i alla fall bestämt mig för att ta en vecka i taget, det blir bäst så, det vet jag. Jag är också medveten om att jag får tillbaka något bra av allt det här. Att kämpa leder ofta till att man kan känna sig nöjd med resultatet. Efter den här veckan väntar ännu en helg och jag vet att den kommer att bli bra, det gör så otroligt mycket. Så bakom alla dom här dystra tankarna så finns många härliga tankar som jag måste plocka fram allt oftare. Det är fyra helger framöver som jag ser fram emot jättemycket, jag får helt enkelt leva på dom. Dessutom vet jag, att efter allt slit, kommer jag så småningom få ett helt jullov, då jag ska njuta till max.

Tänk på det vänner, att varje gång det kommer upp jobbiga tankar och hinder i vardagen så försök att se det lilla ljuset. Det finns säkert något litet att se fram emot, det behöver inte alls vara stort. Det hjälper åtminstone mig jättemycket.

Saker som jag ser fram emot:

Bio med Oscar, Sophia och Viktor nästa helg. Det ska bli så otroligt roligt och mysigt att träffas alla fyra igen. Dom kommande basketmatcherna för mitt lag, det är så roligt att se tjejerna utvecklas hela tiden. Utgång med vänner för att fira att min finaste Oscar fyller 20 år. Helgen efter Oscars födelsedag, då jag ska överraska honom med lite presenter och annat spännande.

Jag kan erkänna att det faktiskt finns saker redan idag som jag ser framemot. Om någon timme ska jag träffa Sophia. Vi ska tillsammans ta oss igenom allting till filosofiprovet, vilket känns bra. Det är alltid lättare när man är två, det har jag lärt mig genom alla mina skolår. Dessutom ska jag i eftermiddag, ta mig vidare till Bottnaryd. Jag älskar att åka dit och jag är där alldeles för sällan nu för tiden. Jag tänker ta en paus från allt pluggande en stund och bara ta igen missad tid, för att sedan sätta mig vid plugget igen när Oscar åker och tränar. Jag har nämnt innan att jag har lättare för att finna ro där, det är nog bara så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar